zaterdag 14 februari 2009

Turks verkeren

Ten eerste: ik leef, ik voel mij goed en ik amuseer mij!

Ten tweede: nee, deze post gaat niet over seks (ik zou wel willen...).

Ten derde: autorijden in Turkije is de max! Ik hos nu een maand rond in een Fiat Palio, mijn privé-vliegmachientje (letterlijk: vanaf 90 per uur voel je dat Matchbox-modelletje opstijgen), en ben in die tijd zwaar fan geworden van de Turkse interpretatie van verkeersetiquette. Enkele vuistregels:

- Maak optimaal gebruik van de volledige asfaltstrook. En van het grind ernaast.
- Turken zijn een sportief volk, niet in het minst aan het stuur.
- Oranje is groen.
- De eerste drie seconden rood zijn ook groen.
- Claxon en mistlampen zijn communicatiemiddelen. Een vlotte doorstroming is voor iedereen aangenamer.
- Een auto vervoert makkelijk 7 mensen, een scooter gaat tot 5.
- Als vogels op de weg per se willen blijven zitten, is dat heel jammer voor hen.
- Loslopende honden scherpen de reflexen aan.
- Wegmarkeringen zijn louter indicatief. Rood licht? Van 3 naar 5 rijstroken in 0,4 seconden.
- Ook rechts is er plaats om voorbij te gaan.
- De sterkste heeft altijd voorrang, tenzij de ander sneller is.

En zo stapt een mens veel minder verkrampt van frustratie uit de auto.

Post scriptum, zondag 15-2:

* Na de suïcidale mussen en honden, vandaag een heel nieuwe variant op dit thema mogen ervaren: de zelfmoordkoe! Beeld je een rustiek landweggetje in. Langs de weg: grasweiden, struiken en het occasionele godvergeten boerendorpje. Beeld je de zacht glooiende bochten in langs dit pittoreske parcours. De volgende bocht. En dan: een koebeest met the eye of the tiger, en dat oog gericht op jouw autootje met de afmetingen van een uit de kluiten gewassen Matchbox. De elandtest vindt in Turkije plaats op stroken provincieweg van 5 kilometer, ben ik zeker van.

* And now for something completely different. Ook vandaag: bepaalde hotels interpreteren "interieurinrichting" blijkbaar als "piranha's in de lobby" (en in een aquarium, uiteraard). Kolossaal (de grootste knoert was een half metertje groot), aartslelijk, en smekend om de test of die beesten nu echt dol worden van een druppel bloed :D.

Wordt ongetwijfeld vervolgd, en tussendoor: alle goeds aan iedereen, waar dan ook!

Geen opmerkingen: